
Планові розробки, запуск оновленої версії мобільного застосунку, сервісу єМалятко, проведення багбаунті (перевірка Дії на наявність вразливостей), термінова потреба забезпечити зручну реєстрацію для ФОП та найманих працівників для разової “карантинної” допомоги… – керівник проєкту Дія Мстислав Банік розповів “Імпульсу” про підсумки 2020 року.
Статистика
5 жовтня 2020 року на Diia Summit було презентовано оновлену версію мобільного застосунку Дія. У ньому, крім нового переліку доступних документів, вже з’явився розділ з послугами. Наразі Дію 2.0 оновили вже приблизно 3,3 млн людей.
Перша хвиля користувачів нових ІТ-продуктів характерна для великих міст та обласних центрів, адже більшість людей, що належать до категорії “перших прибічників технологій”, завжди зосереджена саме у великих містах. Водночас, з огляду на моє особисте спілкування з користувачами та звернення до служби підтримки Дії, можу впевнено сказати, що Дією користуються як у столиці, так і у віддалених куточках нашої країни.
В Україні 12 мільйонів громадян користуються мобільними телефонами старого зразка (не смартфонами), через що не можуть встановити застосунок Дія. Це 25% від всіх, хто користується мобільними телефонами. В майбутньому ми чекаємо на запуск програми, анонсованої президентом України Володимиром Зеленським та компанією Samsung щодо доступності смартфонів малозабезпеченим категоріям громадян.
14 грудня 2020 року на порталі та в застосунку Дія стала доступна послуга з подачі заяви на отримання Одноразової матеріальної допомоги для ФОПів та найманих працівників. Загалом кількість людей, яким була доступна послуга, становила приблизно 710 тисяч користувачів. З них 480 тисяч подали заяву. Проте чи були ці користувачі новими або вже постійними користувачами застосунку – така інформація відсутня.
У 2020 році на порталі Дія Мінцифра запустила послугу єМалятко – найбільш комплексну у світі послугу для батьків новонароджених дітей. Вона об’єднує одразу 9 послуг, пов’язаних з народженням дитини. Послуга доступна у 745 населених пунктах
України – її можна отримати офлайн у пологових будинках, ЦНАП та ДРАЦС та онлайн на порталі Дія.
У застосунку Дія українці мають можливість користуватися цифровими документами у смартфоні та отримувати державні сервіси у кілька кліків. Користувачам доступні вже 9 цифрових документів. А портал Дія містить вже майже 50 державних послуг онлайн, серед яких найшвидша у світі реєстрація бізнесу, послуги соціального характеру, довідки, витяги, ліцензії тощо.
Зручність Дії
У користувачів Дії не було проблем зі встановленням застосунку. Ми доклали великих зусиль, щоб зробити Дію максимально зручною та зрозумілою. Саме така концепція покладена в основу проєкту.
Що стосується послуг, то ми спеціально заздалегідь готуємо навчальні відеоінструкції з покроковими підказками. І це не залежить від рівня складності послуги. Наприклад, послуга з подачі заяви на отримання одноразової матеріальної допомоги ФОПам та найманим працівникам містила лише одне поле — введення номера рахунку у форматі IBAN. Але навіть для такої простої послуги ми записали декілька інструкцій, цілий набір відповідей на питання щодо послуги, а також додатково створили сторінку на сайті Міністерства цифрової трансформації з підказками, як дізнатись IBAN рахунку в кожному з банків.
Державні мобільні застосунки — зростаючий світовий тренд. Мобільний трафік впевнено перевершує десктопний, тож це не дивно. Але Дія в 2020 році стала одним зі світових трендсетерів цього напрямку. Ми першими в світі запустили цифрові паспорти в смартфоні, адже вони мають юридичну силу фізичного паспорта, а не просто відображають дані документа. Що ж до цифрових водійських документів — ми увійшли в 10-ку перших країн, хто впровадив таке рішення на рівні держави.
Що ж стосується порталу державних послуг та мобільного застосунку до нього — є різна світова практика, де це реалізовано в різних формах. Але не можна сказати, що ми орієнтуємось на щось конкретне. Безумовно, ми проаналізували світові рішення, щоб не “винаходити велосипед”. Результати аналізу поєднали з нашим досвідом роботи над сервісами й ІТ-продуктами та потребами саме українського суспільства. Саме так, наприклад, з’явився великий акцент на розвитку мобільного застосунку, в той час, коли більшість країн, де є державні послуги онлайн, все ще фокусуються лише на вебсайтах.
Паперових паспортів зразка 1994 року в Дії не буде. Звертаю увагу, що такий документ в інтересах зручності громадян ще використовується, але вже доволі давно Україна перейшла на ID-картки. Демографічний реєстр пройшов великий шлях розвитку з 1994 року — від паперових картотек до захищених даних у хмарному сховищі. Якісні актуальні дані, як ви розумієте, це якраз не про паспорти старого зразка чи картотеки.
В Дії доступні як цифрові ID-карти, так і цифрові біометричні закордонні паспорти. Закордонних паспортів наразі видано понад 17 мільйонів, а на території України вони мають таку ж юридичну силу, як і звичайні.
Карантин
Що стосується мобільного застосунку “Дій.Вдома”, який допомагає контролювати самоізоляцію туристів після подорожей, він вже називається просто “Вдома”. Він ніколи не мав відношення до Дії, крім того, що ми його розробили. Це завжди був спільний продукт МОЗ, МВС та Центру громадського здоров’я, для нього Мінцифра розробила просто програмне рішення, з яким вже взаємодіяли люди.
Інтерфейс ми передбачили максимально простий:
— авторизація за номером телефону;
— відлік днів до закінчення самоізоляції;
— кілька разів на день push-сповіщення та вимога зробити фото, щоб підтвердити самоізоляцію.
До речі, будь-хто може його встановити та подивитись, що там є цікавого та корисного. Встановлення застосунку “Вдома” не розпочинає самоізоляцію.
Наразі, за даними з маркетів, застосунок “Вдома” завантажили більше 400 тисяч українців. Нещодавно ми його трохи оновили й вдосконалили. Невелика підтримка, звісно є, адже ним продовжують користуватись. Що буде далі з ним після закінчення пандемії COVID-19 — інформації немає, тож чекатимемо вказівок.
Бізнес
У грудні послуга з подачі заяви на одноразову матеріальну допомогу в розмірі 8 тисяч гривень була доступна не тільки ФОПам, а й найманим працівникам. Як я вже зазначав вище, послугу могли отримати 710 тисяч українців, 480 тисяч з яких подали заяву — це 67,6%. Станом на 31 грудня 2020 року допомогу на свої рахунки вже отримали 480 251 людина. 394 487 ФОПів та 85 764 найманих працівників.
Це був надзвичайний тест для нашої команди — кінець року, планова розробка, стислі терміни та велике навантаження на систему після запуску послуги. Але ми його успішно пройшли. Довелось дещо перепланувати спринти розробки — так, але це було того варте. Менш ніж за два тижні від перших обговорень послуга вже була доступна на Дії. Також хочу відмітити колег з Мінекономіки, Мінсоцу та Пенсійного фонду України. Майже в цілодобовому режимі ми спочатку створили такий потужний проєкт технічно та нормативно, а потім забезпечили його підтримку й роботу по всіх кейсах до вечора 31 грудня, коли послуга перестала бути доступною.
Що стосується бізнесу, то найперше ми готуємо послуги для ФОП, пов’язані з податками та деклараціями, але більш детально я поки не можу сказати. Чекайте анонсів та стежте за весняним Diia Summit, де будуть презентовані нові послуги.
Коли державні сервіси не дуже зручні — на ринку завжди з’являються продукти, що полегшують взаємодію з державними сервісами, звітністю тощо. Але, безумовно, з часом оптимальним варіантом буде саме Дія — адже це єдиний портал державних послуг, який розробляється за принципами спрощення, людяності та зрозумілості.
Банківські продукти з відкриття та обслуговування рахунків залишаться банківськими, але державні послуги будуть саме в Дії, без необхідності окремо користуватись кабінетом платника податків, кабінетом ПФУ тощо.
Захист даних
Створюючи Дію, ми розуміли, яка надзвичайна відповідальність покладена на нас за безпеку персональних даних українців. Тож від самого початку ми приділили велику увагу саме захисту даних. Протягом 2020 року ми провели кілька тестувань, в тому числі, із залученням іноземних компаній, з метою пошуку вразливостей як на портал, так і в мобільному застосунку. І можу сміливо запевнити, що все безпечно.
Що стосується мобільного застосунку Дія, то наприкінці 2020 року команда Міністерства цифрової трансформації на платформі Bugcrowd за підтримки агентства з міжнародного розвитку США (USAID) провела програму BugВounty. Етичні хакери зі всього світу шукали вразливості та баги Дії та підтвердили її надійність. У застосунку не виявили вразливостей, які б впливали на безпеку. Знайдено два технічні баги найнижчого рівня, що не стосуються та не впливають безпосередньо на роботу мобільного застосунку чи API його серверної частини, які одразу були виправлені спеціалістами проєкту Дія.
Команда Мінцифри забезпечує дуже високий рівень надійності даних і регулярно покращує безпеку продуктів.
Наш ключовий драйвер — можливість змінити країну та безпосередньо життя людей на краще. У команді віцепрем’єр-міністра України — міністра цифрової трансформації Михайла Федорова ми відчуваємо, що робимо цілком зрозумілі людям речі, результат від яких одразу помітний. Це головне.
Раніше в рамках проекту «Підсумки 2020» голова Наглядової ради ГК «Молочний альянс» Сергій Вовченко розповів ЕКГ «Імпульс» про роботу компанії та ринку молочної продукції в Україні протягом минулого року.
ЕКГ «Імпульс» проводить щорічне секторальне опитування експертів і лідерів ринку з 2018 року.
При повному або частковому використанні матеріалів з сайту ЕКГ «Імпульс» обов’язкове вказування спікера та першоджерела, а також гіперпосилання на сайт ЕКГ «Імпульс».